soligmorgon

Alla inlägg den 21 november 2011

Av Em - - 21 november 2011 08:51

tomhetskänslan.

att den aldrig försvinner.

tomt.

tomt.

tomt.

ensamt.

huggande känsla.

saknar mina bästa vänner.

dom jag kunde prata om allt med.

vart tog dom vägen?


borta.

ensam kvar.

borderline bitchen vill väl ingen umgås med?

jaja.

jag är iaf inte så ensam som jag känner mig.

jag har underbara vänner som finns här för mig.

som älskar mig för den jag är.

men ibland är det bara svårt att tro på det.

hur kan någon vilja vara med mig?
hur kan bex vilja vara tillsammans med mig?

jag förstår inte.

det är utom mitt förstånd.

hur kan folk vilja umgås med mig valfritt?

jaja.


jag har min katt bredvid mig.

en i sängen.

och en i duschen.

dom älskar jag.

oändligt.

skulle aldrig klara mig utan dom.


det gör ont i mig att folk glädjs åt min olycka.

det är hemskt.

hur kan man göra det?
glädjas åt någon annans problem?

fuck off alltså!


fuck off alla andra som snackar skit också.

jag är så jävla trött på er.

så jävla less så det är fan sjukt.

trodde aldrig jag skulle hata någon, men jag gör det.

det gör så ont i mig.

att hata alltså.

hata tar för mycket av ens energi.

måste bli mer positiv.


idag är det måndag.

jag har redan hunnit skriva en hel del.

min blogg är inte som andra bloggar.

som handlar om mode osv.

här är det öppenhjärtat, hemskt och katastrof.

men jag bjuder på det!



hoppas ni får en äcklig dag alla haters,

ni andra önskar jag en underbar dag!


fred & kärlek.

em.

Av Em - - 21 november 2011 08:21

Här kommer lite information om borderline personlighetsstörning. :)


Borderline-personlighetsstörning (ungefärlig betydelse: gränsland), i dagligt tal endast borderline, är en personlighetsstörning

Det främsta problemet för personer som lider av borderline är deras emotionella instabilitet och svårigheten att reglera sina känslor.

De känslomässiga problemen resulterar vanligtvis i svårigheter att bete sig på ett fungerande sätt, vilket i sin tur leder till relationsproblem och svårigheter att behålla en stabil självkänsla.

Patienter med Borderline-personlighetsstörning har stor samsjuklighet - de är för det mesta allvarligt deprimerade och lider ofta av andra psykiska problem som posttraumatisk stresstörning, social fobi, ätstörningar, tvångssyndrom och panikångest.

Deras liv präglas av desperation.

De blir lätt missförstådda och uppfattas som besvärliga och manipulativa av sin omgivning.

Termen borderline myntades i början på 1900-talet.

Personer med psykiska problem kategoriserades då antingen som neurotiska eller psykotiska.

Eftersom borderlinepatienter inte tycktes passa helt in under någondera av kategorierna togs benämningen borderline (av engelskans ord för gränslinje) i bruk.

Trots att denna uppdelning inte längre är aktuell har ordet borderline på många håll bibehållits, bland annat i den vanligast förekommande diagnosmanualen för psykiska störningar, DSM-IV.

Vissa anser att en lämpligare benämning är emotionellt instabil personlighetsstörning, och detta begrepp används i WHOs klassifikationssystem ICD-10.


De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer: Ett genomgående mönster av påtaglig impulsivitet samt instabilitet med avseende på mellanmänskliga relationer, självbild och affekter. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

  1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
  2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering

  3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla

  4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).

  5. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar

  6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)

  7. känner en kronisk tomhetskänsla

  8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)

  9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.


Taget från wikipedia.org
.

Det står mycket mycket mer om emotionell instabil personlighetsstörning på wikipedia, men det blir ett himla långt inlägg om jag ska ta med allt.

Återkommer senare med de självdestruktiva beteendena osv.


Fred & Kärlek.

Av Em - - 21 november 2011 07:53

Nu har min header kommit upp!
Snälla snälla therese som hjälpte mig.

ska se om hon har någon blogg, så ska jag länka till henne så ni får läsa hennes blogg också! :)


annars är det bara väldigt tidigt på morgonen, magen kurrar..

konstigt nog.

var nog munchet igår som satte igång magen idag?

brukar ju bli så.

men kan inte börja morgonen med chips.

det går bara inte.

kanske en macka snart! :D

dricker mitt kaffe, har min älskling bredvid mig och en katt i sängen och en i duschen säkert.

han gillar att duscha den där kattisen.

:)


skriver mer sen!


fred & kärlek.

Presentation


min blogg om borderline.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

borderline


Ovido - Quiz & Flashcards